26. Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej TOŻSAMOŚĆ

 

Ramón P. Cuyàs

SYLWETKI TWÓRCÓW 

Symboliczne wymiany

 

Retrospektywna wystawa wybitnego hiszpańskiego artysty, wykładowcy, kuratora wystaw, obecnie dziekana Wydziału Biżuterii Escola Massana Jewellery School w Barcelonie. Można na niej zobaczyć złotnicze przemiany autora, które są owocem przeszło dwudziestoletniej pracy twórczej oraz niezmiennej inspiracji kulturą i krajobrazem śródziemnomorskim.

Tworzenie jest aktem pomiędzy dwoma osobami. Z mojej strony akt tworzenia kończy się w punkcie, w którym zaprzestaję przekształcania. Ale może rozpocząć się na nowo poprzez kreatywne oko widza. Idąc tą drogą, tworzenie kończy się tam, gdzie ja kończę swe dzieło, ale jest kontynuowane w spojrzeniu odbiorcy. Tam widz podejmuje grę, nadając inne znaczenie mojemu dziełu.
Ramón Puig Cuyàs

Doświadczenia Ramóna z podróżowania są refleksyjne. Wchłonął on swą własną kulturę, przetwarzając wspomnienia na tworzenie projektów. Dlatego bawi się przeszłością i teraźniejszością w celu proponowania nowych przyszłości. Odziedziczył złożoną kulturę, sieć kontaktów, które ustanowiono wieki temu wzdłuż basenu Morza Śródziemnego.
Ramón Puig Cuyàs to ucieleśnienie katalońskiego ducha, a tworzona przez niego biżuteria krąży wokół symboli i metafor. Noszą one cechy abstrakcji i realności, wiele pomysłów wyrażonych jest za pomocą obrazowego skrótu. Ulubionym rodzajem biżuterii Ramona jest broszka, w której to intymna martwa natura nabiera wymiaru kosmicznego krajobrazu, tajemniczego ogrodu, otwierając przed nami bezkres nieba i mórz. Ramón kocha lekkie gesty, a tragizm i melancholia nie leżą w jego naturze. Jego biżuteria nie jest wyrazem subiektywnej ekspresyjności, lecz raczej esencją powszedniości, której świadectwa odnotowuje on niczym kronikarz, snując nad nimi indywidualne rozważania. W pracy używa materiałów, które uważa za „pozorne”. Są to różnego rodzaju znaleziska, barwne kamienie, szkło, żwir, drewno, papier, tworzywa sztuczne, na które najczęściej nie zwracamy uwagi. Ramón natomiast chętnie do nich sięga, celowo używając w swych pracach ich fragmentów, kawałków. Jego świat wydaje się być fragmentaryczny i rozbity, ale czyżby był taki naprawdę? Czy nie jest tak, iż każde pokolenie próbuje odnaleźć nowy sens na reliktach przeszłości? Ramón nie dramatyzuje, raczej spaja i kreśli nowe utopie, które są skierowane do innych ludzi. Jego biżuteria jest wyrazem refleksji i komunikacji jednocześnie.

Rüdiger Joppien


To co przede wszystkim można zauważyć we wszystkich pracach Ramóna – aż do ostatnich, które zrobił – to to, że między nim a Miró istnieje wiele powiązanych dróg rozumowania i odczuwania. Jest to podkreślone wspólnym sposobem poddawania się aktowi tworzenia, dialogami z materią. Ich proces pracy sugeruje spontaniczne gesty podczas pracy w działaniu twórczym, które nie ma wcześniejszych studiów, jak w procesie rozumowania rękami. Jako aktor globalny i artysta reprezentacyjny, Ramón w swojej poiesis i doświadczeniu z podróżowania jest przepojony swą tożsamością. Jego prace są refleksyjne, niezależne i wolne, wykazując dyskurs, który podnosi intensywne i emocjonalne związki i uczucia należące do świata śródziemnomorskiego.

Ana Campos

          

 

O artyście:
Ur. w 1953 r. w Hiszpanii. Edukacja: Massana School, Barcelona, Hiszpania, 1969-74. Od 1977 r. profesor w Escola Massana, dziekan Wydziału Biżuterii. Od 1998 r. wizytujący wykładowca w kilku uniwersytetach i szkołach. Wykładowca w ESAD, Escola Superior de Artes e Design, Portugalia, Hiszpania, 2003; Estońska Akademia Sztuki, Tallinn, Estonia, 2007; Politechnika Południowej Karelii, Lappeenranta, Finlandia, 2008; Szkoła Biżuterii, Birmingham Institute of Art & Design, Wielka Brytania, 2009. Wielokrotnie nagradzany. Autor i uczestnik kilkudziesięciu wystaw indywidualnych i zbiorowych na całym świecie. Jego prace znajdują się w ponad dwudziestu znaczących publicznych i prywatnych kolekcjach.

 

Aktualności

Bądź na bieżąco, wpisz swój e-mail, a my będziemy powiadamiać Cię o aktualnych wydarzeniach.

 

Aktualności

 

 Legnicki Festiwal SREBRO 2017
Termin:  27 kwietnia - 11 czerwca 2017

Kulminacja: 19 - 20 maja 
Miejsce: Galeria Sztuki w Legnicy

 

 

Patronat medialny:

noovo

 

Aktualności